Cada cop que cau una xarxa social passen dues coses: tens més temps i alhora perds el contacte amb una sèrie de gent. Gent que d’altra manera no pots contactar-hi.
I quan es tracta de negocis mantenir el contacte és clau.
Fa dies ja de la caiguda de Facebook, Instagram i Wattsapp, que ens ho recordava. I apareixia qui enviava correus donant importància a les newsletters. Així que penses en fer el pas. A tenir la teva pròpia newsletter.
Però com ho faràs?
Per què escriure una newsletter
Estar fora de l’objectiu de l’algoritme no és la única raó per escriure una newsletter. I tampoc hauria de ser la raó principal. Quina hauria de ser la raó principal? Una raó estratègica. Saber què volem aconseguir amb una newsletter.
La newsletter ens apropa al lector, ens permet entrar a una faceta seva més privada, al seu correu, i això significa també confiança d’ell cap a nosaltres, cap a la marca.
La newsletter ens permet tenir un espai on explicar-nos millor (sense algoritmes, problemes d’espais o posicionament a google.)
La newsletter ens permet també una major interacció amb els lectors. Més vendes, més respostes, més clics a enllaços que oferim.
Com escriure una newsletter?
El primer pas, tenir una llista de subscriptors.
És possible que hagis creat la web una casella de subscriptors. I ja tens algun subscriptor però que, apart del regal inicial, no li has dit res més. Pot ser que no tinguis aquesta casella, però sí una llista de clients amb la seva adreça de email.
El primer pas és crear a una plataforma de email (jo amb Mailchimp funciono bé) una llista d’aquests clients o subscriptors abandonats. En el primer correu que els hi enviaràs explicaràs l’objectiu de la newsletter i els hi facilitaràs el botó perquè es puguin donar de baixa. És important perque ningú vol rebre correus que no ha demanat.
El propòsit de la newsletter
Quin és el propòsit de la teva newsletter? Què vols aconseguir amb ella? Vols posicionar la teva marca, crear confiança o vendre a través d’ella? Ho has de podes escriure en una sola frase i aquesta et servirà per anunciar la newsletter tant a la landing page com a les xarxes socials.
Un exemple:
A Magazine: La newsletter per a marques que volen estar informades sobre maneres de comunicar amb bones practiques i consells fàcils d’aplicar
Un tema per newsletter
A les newsletters curades aquest punt és una mica més complicat, ja que la idea de les newsletters curades és oferir articles de tercers. Però en el cas d’un altre tipus de newsletter escriu-la amb una idea al cap. Solament una. I qui diu idea diu tema. Escriu sobre un tema concret i centra’t en ell. Sinó el lector es pot perdre entre tanta informació.
Com escriure un bon subject
Si vols que t’obrin el correu has de fer un subject d’una línia que cridi l’atenció i que faci que el lector vulgui obrir el teu correu. I com es pot fer això?
- Curt. Màxim nou paraules per explicar el que trobaran. Posa’n 5.
- Si vols optar pels emojis no abusis d’ells.
- No utilitzis els signes d’exclamació en excés.
- Fes-ho curiós. Que sigui fàcil d’entendre i que es vulgui saber més.
Com evitar acabar a SPAM?
Els gestors de email són punyeters en qüestions de spam. No hi ha una raó lògica que faci que alguns correus vagin a spam i altres no, però per intentar evitar el màxim acabar al correu brossa o no arribar a la destinació hi ha dos punts clau:
- El nom de qui envia. No pots enviar el correu posant com a remitent info@latevamarca.com, posa-hi el teu nom o el de la marca: La teva marca <info@latevamarca.com>
- Demana que els teus subscriptors afegeixin com a segura la teva adreça de correu.
El format de la newsletter
Hi ha diferents tipus de newsletters i no cal que totes les que escriguis siguin del mateix tipus, però intenta mantenir una coherència entre les diferents newsletters que escrius. Hi ha molts dissenys i tipus, d’alguns d’ells en vaig parlar a l’article sobre tipus de newsletters.
Seran newsletters amb moltes imatges? Seran newsletters d’històries i sols text?
Com començar a escriure a la newsletter
Adreçat pel nom: He vist una corrent de emails que comencen amb un Hola a seques o sense introducció. Jo aposto per saludar per nom a la persona a qui li escrius. Sempre tens la sensació d’escriure a algú real, concret.
Fes una bona introducció: Explica en dos línies, en tres frases, la temàtica del email. Sigui una introducció a una història o una dada que cridi l’atenció.
Centrat en el contingut: Escriu. Ves a la idea amb el tema que vols plantejar. Tens un tema per newsletter, com hem parlat abans. Escriu amb aquest tema en ment i sense saltar a altres històries.
Pensa en el lector: Escriu pensant en qui rebrà aquest correu. Què espera? Què necessita saber?
Revisa les crides a l’acció: Quan escrius busques que el lector faci una acció. Deixa-li clar.
Revisa la gramàtica i l’ortografia: No oblidis revisar les faltes d’ortografia i que les frases s’entenguin bé. A vegades frases curtes s’enten millor que frases llargues.
Quan i cada quan enviar una newsletter?
Torna a pensar en l’audiència. Voldran (i podràs mantenir) una newsletter diària? Prefereixes escriure setmanalment? Decideixis el que decideixis sigues constant (i al cap d’un temps pots fer una enquesta per conèixer millor al lector).
Amb la hora d’enviament passa el mateix. Les newsletters dirigides a botigues tenen més obertures a les 16:45, per exemple, abans d’obrir la botiga a la tarda. Les newsletters d’oci, el divendres.
Quan facis la landing page de la newsletter o el formulari de subscripció has de dir dia i franja horària que enviaràs el correu (per exemple, cada 15 divendres a primera hora al teu correu)
Estàs preparat per escriure una newsletter?
Et resumeixo les claus per escriure una newsletter:
- Quina és la raó per la que escriure una newsletter? Els principals beneficis
- Si escrius newsletters, tens ja subscriptors? Com els pots aconseguir en un principi?
- Quin és el propòsit de la teva newsletter? Defineix-lo bé i converteix-ho en el teu lema.
- Centrat en una temàtica per email. No escriguis de més d’un tema per newsletter.
- El subject, aconsegueix que obrin els teus correus
- Evita que els teus correus vagin a spam amb dos petits trucs
- De tot els tipus de newseltters, quin utilitzaràs?
- Com s’estructura el text dintre de la newsletter?
- Seràs constant amb les publicacions, tria cada quan ho enviaràs.
I amb aquests trucs ja pots començar a escriure una newsletter i a arribar a la teva audiència d’una manera diferent, més personalitzada i amb més confiança.